Relationen mellem Grønland og Danmark i dag – afkolonisering og historiens konsekvenser

Alder

Udskoling

Fag

Historie, Samfundsfag

Max. antal besøgende

Fra en klasse til en årgang

Undervisningen tilgodeser flg. mål

Eksempler for Fælles Mål:

Historie
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'historiebrug', hvor eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.

Samfundsfag
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'politik', hvor eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'sociale og kulturelle forhold', hvor eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger.

Varighed

1,5-2 timer

Beskrivelse af aktiviteterne

Modulet giver eleverne indsigt i grønlandsk historie og samfundsforhold og formidler om sammenhængen mellem koloniseringen og moderniseringen og det samtidige Grønland.

Formålet med modulet er at blive klogere på den nutidige relation mellem Grønland og Danmark, ved at give eleverne et nuanceret indblik i og forståelse for de mekanismer, der er i spil mellem Grønland og Danmark. Med udgangspunkt i historie, fakta og kulturforståelse giver modulet eleverne bedre forudsætninger for at afmontere fordomme og tilegne sig bredere og mere nuanceret viden om Grønland
 

Modulet kan undersøge

  • Relationen mellem Grønland og Danmark i dag, hvor fortiden stadig kaster sin skygge (eksperimentbørnene, juridisk faderløse, adoption af grønlandske børn og spiralsagen) eller
  • Identitet og kultur i Grønland (fx tatoveringer, sprog, symbolbrug, Inuit Games) eller
  • Grønlændere i Danmark og i den danske kultur. Hvordan er det at komme med en anden baggrund og flytte til Danmark?
  • En kombination af ovenstående. Det kan vi aftale nærmere.


Mit besøg kan tilpasses alt efter om klassen har arbejdet med Grønland eller ej og kan vinkles alt efter klassetrin, fag og forløb.

I hvilken forbindelse vi skal mødes er op til dig. Det kan være:

  • Et selvstændigt besøg
  • I forbindelse med et forløb I har i klassen
  • I forbindelse med en temauge
  • Som oplæg til en projektopgave

 
Modulet kan afvikles ved jer på jeres skole eller i vores kultursal i Aarhus, som er et spændende rum, der lægger op til samtale om traditioner og materialer alt efter hvad I ønsker. Skoleformidlingen dækker hele Region Midtjylland.

Forberedelse

Eleverne kan med fordel have arbejdet med Grønlands moderne historie (moderniseringen efter 2. verdenskrig), men det er ikke et krav.

Kontakt

Johan Burlund Fink

31 21 72 06

jbf@glhus.dk

Bemærkninger

Tilmelding foregår via vores hjemmeside, nederst: https://groenlandskehus.dk/relationen-mellem-groenland-og-danmark-i-dag/

Tilbuddet er gratis.

Jeg kommer gerne ud til jer på jeres skole. I er også velkomne ved os i Det Grønlandske Hus i Aarhus, på Dalgas Avenue 52, 8000 Aarhus.