På opdagelse i lokal virksomhed indenfor bæredygtige emballageløsninger
Alder
Mellemskole
Fag
Uddannelse og job, Natur/teknik, Matematik, Billedkunst, Dansk
Max. antal besøgende
En skoleklasse
Undervisningen tilgodeser flg. mål
Forløbet tilgodeser kompetencemål for faget uddannelse og job. Derudover kan lærer vælge at arbejde tværfagligt med kompetencemål for n/t, matematik, dansk, billedkunst, håndværk og design m.v Se link til forslag under fanen andet
Varighed
ca 3 timer. Kan udvides afhængigt af omfanget af tværfaglighed
Beskrivelse af aktiviteterne
Eleverne ”flytter ind” i en af Djurslands største virksomheder i tildelt lokale. De får her en virtuel rundvisning, hvor der er vægt på, hvad de producerer, hvilke jobtyper der er samt virksomhedens fokus på klima
Eleverne præsenteres herefter for et par af medarbejderne, der fortæller om deres job, og hvad man skal kunne for at have netop det job
Efterfølgende trækker eleverne et kort med en jobtype, der er repræsenteret i virksomheden De skriver mindst 5 styrker man skal have for at kunne være god til dette job. Styrkekort/liste kan inddrages som inspiration. Dette er tilgængeligt som bilag for underviser til brug ved udprintning
Herefter får eleverne en hands on opgave med papkasser ift at undersøge flademål, rumfang m.v. af de papkasser, der produceres på fabrikken
Der vil være mulighed for at udvide tiden, hvis der ønskes, at der arbejdes tværfagligt f.eks med NT, dansk, håndværk og design e.l. I det tilfælde skal det aftales med virksomheden og læreren står selv for undervisningen. Læreren kan også vælge at fortsætte forløbene på skolen efterfølgende
Forberedelse
Lærer kontakter Lisanne fra DS Smith og aftaler dato og varighed for besøg
Lærer sørger for at jobtypekort og styrkekort er printet ud
Lærer planlægger undervisningsforløbet ift omfanget af tværfaglighed (hvad, hvilke fag, hvor)
Virksomheden sørger for at stille lokale til rådighed
Virksomheden giver virtuel rundvisning og præsenterer medarbejdere, der fortæller om deres job
Efterbehandling
Lærer står selv for efterbehandling af forløbet
Kontakt
Bemærkninger
Lokalet der stilles til rådighed er et mødelokale ,og kan derfor ikke bruges til aktiviteter, der kræver maling, vand eller lignende. Tværfaglige aktiviteter af den karakter skal derfor planlægges og afvikles på skolen, som en del af et samlet forløb.
Bilag
Fuld beskrivelse samt links til :På opdagelse i lokal virksomhed indenfor bæredygtige emballageløsninger
Titel
På opdagelse i lokal virksomhed indenfor bæredygtige emballageløsninger
Alder
Mellemtrinnet
Fag
Job og uddannelse (Obligatoriske emner | Børne– og Undervisningsministeriet (uvm.dk))
Max antal
En skoleklasse
Varighed
Ca 3 lektioner .
Beskrivelse af aktivitet
Eleverne ”flytter ind” i en af Djurslands største virksomheder i tildelt lokale. De får her en virtuel rundvisning, hvor der er vægt på, hvad de producerer, hvilke jobtyper der er samt virksomhedens fokus på klima
Eleverne præsenteres herefter for et par af medarbejderne, der fortæller om deres job, og hvad man skal kunne for at have netop det job
Efterfølgende trækker eleverne et kort med en jobtype, der er repræsenteret i virksomheden De skriver mindst 5 styrker man skal have for at kunne være god til dette job. Styrkekort kan inddrages som inspiration. Dette er tilgængeligt som bilag for underviser til brug ved udprintning
Herefter får eleverne en hands on opgave med papkasser ift at undersøge flademål, rumfang m.v. af de papkasser, der produceres på fabrikken
Der vil være mulighed for at udvide tiden, hvis der ønskes, at der arbejdes tværfagligt f.eks med NT, dansk, håndværk og design e.l. I det tilfælde skal det aftales med virksomheden og læreren står selv for undervisningen. Læreren kan også vælge at fortsætte forløbene på skolen efterfølgende
Forberedelse
Lærer kontakter Lisanne fra DS Smith og aftaler dato og varighed for besøg
Lærer sørger for at jobtypekort og styrkekort er printet ud
Lærer planlægger undervisningsforløbet ift omfanget af tværfaglighed (hvad, hvilke fag, hvor)
Virksomheden sørger for at stille lokale til rådighed
Virksomheden giver virtuel rundvisning og præsenterer medarbejdere, der fortæller om deres job
Kontakt
Lisanne Pedersen tlf 72149388.
Relevant ift andre fag
NT : FNs verdensmål ift klima og bæredygtighed
Papir, produktion og miljø | Skoven i skolen (skoven-i-skolen.dk)
Fotosyntese : Fotosyntese - Testoteket
Mat: Flademål , rumfang, regne med store tal
Kreative fag/håndværk og design
Huse af papkasser med design indenfor miniature indretning
Design af møbler i pap
Lav dit eget papir ved at genbruge andet papir Papir, produktion og miljø | Skoven i skolen (skoven-i-skolen.dk)
Dansk : Lav en reklame for virksomheden
Lav en jobansøgning til virksomheden, hvor du bl.a beskriver dine styrker og hvilket job du
Søger
Bemærkninger
Der må ikke arbejdes med materialer som f.eks maling mv. i lokalet, da det ikke er et værksted , men et mødelokale. Lokalet efterlades som det så ud da I kom.
Eleverne skal følge virksomhedens instrukser ift sikkerhed og færden
Øvrige tilbud